Als (beginnend) freelancer moet je hard werken voor je geld. Lees hier hoe je toch flinke kortingen kunt weggeven zonder jezelf tekort te doen.
![](https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=391x1024:format=png/path/sa011f27dc25e74c4/image/i8733496b822a7f6c/version/1580117343/image.png)
De telefoon gaat en ik neem op met een zo vriendelijk mogelijk “Goedemorgen!”.
KLANT: “Meneer Ondernemersgevoel met die en die…….Ik las op uw website dat u een ondernemingsplan voor mij kunt schrijven. Ik heb er een nodig en ik wil graag dat u het schrijft. Maar ik wil er wel zo weinig mogelijk voor betalen.”
IK: “Aha, bent u soms een klant die graag korting wil?”.
KLANT: “Jazeker meneer Ondernemersgevoel. Ik wil graag de hoogste korting die u me maar kunt geven.”
IK: “Duidelijk. Momentje ik kijk even in de tarievenlijst”.
Ik pongel opzichtig wat met mijn telefoon zodat het duidelijk hoorbaar is voor de persoon aan de andere kant van de lijn.
IK: “Aha hier heb ik het. Het hoogste kortingstarief bedraag € 1.400 exclusief Btw”.
Aan de andere kant van de lijn is het even stil en dan klinkt er een zucht.
KLANT: “Nou zeg dat vind ik nog best wel aan de prijs. Wat betaal je dan wel niet als je geen korting krijgt?”.
IK: “Momentje…….ah hier heb ik het. Het tarief dat ik hanteer voor klanten die niet om korting vragen is € 1.000” ex. Btw.”
KLANT: “Daar snap ik niks van. Dus klanten die niet om korting vragen betalen € 400 minder dan ik die wel
om korting vraagt?”.
IK: “Nee dan heeft u het niet begrepen. Uw korting moet nog van het tarief van € 1.400 af. Dus u betaalt uiteindelijk een stuk minder dan die € 1.400.”.
KLANT: “En hoe hoog is die korting dan?”
IK: “€400”.
KLANT: “€1.400 minus € 400 = € 1.000: Dus ik betaal eigenlijk precies hetzelfde?”.
IK: “Ja. Waarom zou ik u immers meer laten betalen dan iemand anders. Maar u heeft wel dubbel geluk. Want u betaalt hetzelfde maar krijgt ook korting. Dat ziet u straks in dik gedrukte letters staan op de factuur. Die ander krijgt alleen een gunstige prijs, maar geen korting”.
KLANT: “Wat een geluksvogel ben ik toch eigenlijk he.”
IK: “Meneer het is u van harte gegund. Ik ben erg blij met u als klant. Ik begin meteen aan de opdracht”.
KLANT: “Ja heel graag. Bedankt voor het gulle aanbod”.
“Heerlijk om een ander iets te gunnen” denk ik bij mezelf.
Leuke column? Deel hem dan met anderen via een van onderstaande opties:
Reactie schrijven