Een marketingplan beschrijft hoe men met de onderneming gaat inspelen op de markt. Het doel van het plan is om zoveel mogelijk omzet te genereren.
D.m.v. het schrijven van een marketingplan genereer je een beeld van de consumenten / afnemers in de markt en hun specifieke behoeften. Ook breng je de concurrenten goed in beeld alsmede hun sterke en zwakke punten in vergelijking tot de eigenschappen van jouw (toekomstige) onderneming. Dat noemt men een zogenaamde SWOT-analyse.
Op basis van deze externe en interne analyse in het marketingplan, maak je strategische keuzes ten aanzien van het gedeelte van de markt waar jij je op gaat richten. Zo bepaal je concreet welk aanbod je aan dit deel van de markt gaat doen door de marketingaspecten product (of dienst), prijs, plaats en promotie concreet in te vullen.
Uiteindelijk begroot je in dit marketingplan ook de financiële omvang van de markt en het gedeelte dat je daarvan voor je denkt te kunnen winnen. Dat wordt ook wel omzetpotentieel genoemd.
Wij schrijven ook ondernemingsplannen voor ondernemers. Een ondernemingsplan bevat een beknopt marketingplan maar beschrijft ook extra aspecten zoals juridische en fiscale zaken, de benodigde financiering, de kostenstructuur en de liquiditeitsprognose. Zo'n ondernemingsplan wordt vaak geschreven voor derden zoals banken met als doel om financiering te kunnen verkrijgen. Een marketingplan daarentegen schrijf je meestal vooral voor jezelf, als houvast t.a.v. je plannen. Of om collega's, partners en leveranciers te informeren over jouw strategie.
Een marketingplan is veelomvattend. Je moet daarbij als ondernemer nadenken over alle commerciële aspecten van je huidige of toekomstige onderneming. Het komt daarbij goed van pas dat Ondernemersgevoel.nl als marketingdeskundige goed geschoold is in onderwerpen als: